Roland Pluut is een ondernemer gespecialiseerd in direct marketing.
De uit Den Haag afkomstige Roland Pluut is een ondernemer gespecialiseerd in direct marketing. Hij werkte voor o.a. ANWB en Unicef en startte vervolgens zijn eigen marketing onderneming genaamd Maxi Delta. In 2015 nam hij Uitgeverij The Optimist over. Roland Pluut is ook maatschappelijk zeer actief. In februari 2017 nam Roland de eervolle pruimenbloesemprijs in ontvangst voor zijn inzet ten behoeve van de patiëntenvereniging.
Carrière
Roland Pluut startte in 1990 bij ANWB, met als opdracht de direct marketing als zelfstandig specialisme te ontwikkelen.
Toen het doel bereikt was en direct marketing inmiddels een zelfstandige afdeling was met campagnes voor verzekeringen, uitgeverij en ledenwerving werd hij na drie jaar gevraagd door Unicef.
Bij Unicef was Roland verantwoordelijk voor alle direct marketing. Niet alleen in Nederland, maar ook voor de internationale afstemming in Genève. In Nederland was hij verantwoordelijk voor de de gehele direct marketing keten. Hij bouwde de database uit, voerde nieuwe analyse technieken in, ontwikkelde nieuwe communicatie uitingen, en verbeterde de logistieke afstemming. Ook deed hij diverse televisiecampagnes.
Na Unicef begon Roland voor zichzelf met Maxi Delta, een marketing organisatie. Hij verleende advies aan organisaties als zending over grenzen over het verbeteren van de fondsenwerving. Zijn focus heeft altijd sterk gelegen op het verlagen van de kosten en tegelijk verhogen van de omzet.
Ook werkte Roland voor Save the children, waar hij diverse acties en campagnes geleid. Een andere relatie van Maxi Delta was STINAFO – stichting nationaal fonds het gehandicapte kind, zij bieden individuele hulp aan gehandicapte kinderen in Nederland, Suriname en Indonesië.
Met Maxi Delta specialiseerde Roland zich in mail pieces met premiums die door de brievenbus passen. Hij bedacht oplossingen om enveloppen opvallend en interessant te maken, om zo de ontvanger te bewegen het mailpiece te openen Maxi Delta leverde internationaal, aan commerciële bedrijven en instellingen.
In december 2015 nam Roland uitgeverij ‘The Optimist’ over met daarin twee titels, The Optimist (voorheen Ode) en het Medisch Dossier. Hij voerde al gauw voor beide magazines diverse verbeteringen door. Zo zorgde hij ervoor dat het tijdschrift The optimist weer in het Nederlands verscheen, en voegde hier ook het dagelijkse nieuwsbericht aan meer dan 20..000 mensen aan toe.Ook verhoogde hij de uitgavefrequentie naar zes keer per jaar.
Het medisch dossier, dat reeds in vijftien landen wordt uitgebracht onder de naam ‘What doctors don’t tell you’, had in Nederland nog niet de slag gemaakt om ook een versie van vierentachtig pagina’s uit te brengen. Roland wist dit echter te realiseren.
Kenmerkend
Je hoort tegenwoordig vaak dat mensen ‘out of the box’ denken. Relaties van Roland stellen dat bij hem er helemaal geen box is. Dat is kenmerkend aan zijn werkwijze. Als er een probleem is op te lossen dan gaat Roland in een dusdanig brede sfeer naar adequate doelmatige en doeltreffende oplossingen zoeken. Niet blijven vastzitten in wat er al gedacht is of bedacht is. Bereid zijn om helemaal opnieuw te beginnen. En daarbij ook vooral goed te luisteren naar verstandige bijdragen van anderen.
Persoonlijk
Roland is geboren in mei 1960 en afkomstig uit Den Haag. Hij is getrouwd en heeft vier kinderen, waarvan twee pleegkinderen. De pleegkinderen zijn sinds 2002 bij hen en komen uit China. Ze studeren allemaal en de oudste is inmiddels aan het werk.
Roland is een optimist, maar niet naïef. Hij is standvastig en buigzaam. Pragmatiek is belangrijk om tot resultaat te komen. Net als samenwerking, aldus Roland.
Pruimenbloesemprijs
Op 3 februari 2017. nam Roland Pluut uit handen van acteur Bas Muijs de eervolle pruimenbloesemprijs in ontvangst. De Pruimenbloesemprijs wordt sinds 2009 uitgereikt aan mensen die zich verdienstelijk maken voor de acupunctuur. De prijs werd voor de vierde keer uitgereikt.
Roland is als vrijwilliger verbonden aan de Nederlandse Patiënten Vereniging voor Acupunctuur (NPVA). Hij is de drijvende kracht achter de acties om acupunctuur vrij van Btw-heffing te houden. Toen de BTW toch ingevoerd werd voerde hij de lobby aan en ging hij in overleg met topambtenaren bij de ministeries en met Kamerleden. Hij ondersteunde met de NPVA rechtszaken tegen de Belastingdienst. Uiteindelijk werd in 2016 de Btw-heffing met terugwerkende kracht teruggedraaid. In 2017 startte Roland voor de NPVA, samen met ConsumentenClaim acties om patiënten te compenseren voor de betaalde BTW.