Richard van Hooijdonk is futurist, trendwatcher, keynote spreker en World Economic Forum-panellist. Hij werd geboren in 1968 en studeerde aan de HEAO in Amsterdam en de Universiteit van Utrecht. Tijdens zijn studie ontwikkelde hij zijn passie voor nieuwe technologieën en futuristische manieren van leven, werken en ondernemen. Tijdens zijn carrière bekleedde hij verschillende marketing- en managementfuncties bij internationale banken en verzekeraars, zodoende was hij als ondernemer actief in de marketing- en communicatiebranche.
Sinds 2014 houdt Richard van Hooijdonk keynotes over hoe de toekomst van invloed is op organisaties, bedrijven en sectoren. Van Hooijdonk is een autoriteit op het gebied van opkomende technologieën. Als gevolg hiervan reis je tijdens zijn keynotes met hem mee door de toekomst van verschillende sectoren. Om de toekomst ook daadwerkelijk ‘aan den lijve’ te ondervinden liet hij bovendien diverse RFID-chips in zijn lichaam implanteren. “Technologie en innovatie zijn niet alleen leuk, ze zijn zelfs van levensbelang voor bedrijven die op termijn succesvol willen zijn. Anders krijg je geheid het deksel op de neus” stelt Van Hooijdonk. “In deze snel veranderende wereld moeten we echt goed vooruit kijken. Zo kunnen we daarna, kijkend in onze achteruitspiegel, niet zeggen dat we het niet gezien hebben.”
Researchteam en inspiratiesessies
Samen met zijn internationale researchteam onderzoekt Van Hooijdonk trends op het gebied van kunstmatige intelligentie, virtual en augmented reality, robotica, zelfrijdende systemen, 3D/4D printing, drones, sensortech, blockchain, biotechnologie en neurotechnologie. Op deze onderzoeksresultaten baseert hij zijn inspiratiesessies. Ter illustratie, het spraakmakende Trends 2030 en sectorspecifieke keynotes over bijvoorbeeld:
- Het onderwijs
- De zorg
- De agrisector
- Finance
- De bouw
- Logistics
- De overheid.
Richard van Hooijdonk zorgt bovendien dat het onbegrijpelijke begrijpelijk wordt en het ongelooflijke aannemelijk. De keynotes bieden inzicht in de ontwikkelingen die de wereld volledig zullen transformeren en zijn inmiddels door meer dan 500.000 mensen wereldwijd bezocht. Na de sessies vinden interactieve Q&A-sessies plaats die een waardevolle manier bieden om na te praten.
Richard van Hooijdonk zijn passies en mindset
Richard van Hooijdonk is een bewonderaar van het innovatieve en een liefhebber van alles wat met de toekomst te maken heeft. Het is Van Hooijdonk’s passie om tot een nieuwe mindset te inspireren waarmee mensen en organisaties de wereld van morgen beter kunnen ontdekken, begrijpen en omarmen. “Met een krachtige mindset zijn wij zelf baas over ons succes en onze gezondheid en daarmee uiteindelijk over een bloeiende economie. Toekomstgerichte leiders zullen het goede voorbeeld moeten geven, kansen moeten benutten, hun teams moeten betrekken en hen deel moeten laten uitmaken van een betere toekomst. Wat nodig is om te slagen in deze tijd zijn zeer gemotiveerde mensen en verantwoordelijke, gedreven oplossingsmakers”, aldus van Hooijdonk.
Cliënten & publicaties
Sinds 2014 spreekt Van Hooijdonk voor organisaties en instellingen als Samsung, de Europese Commissie, Microsoft, Korps Nationale Politie, Google, Interpol, Unilever, Booking.com, Heineken, Deloitte, de Koninklijke Luchtmacht, en vele andere. Richard van Hooijdonk is bovendien regelmatig te gast als expert bij radio- en televisieprogramma’s. Op zijn blog lees je alles over zijn bevindingen over de huidige en toekomstige trends en ontwikkelingen. Van Hooijdonk heeft naast de vele artikelen en whitepapers ook een boek geschreven: De wereld van morgen.