Technologie rond media is de branche waar de Belgische ondernemer Philip Vandormael zich tegenwoordig op richt. Maar in het verleden was hij ook mede-eigenaar van een succesvol bedrijf in meettechnieken.
Televisiestreamingsdienst
Philip Vandormael onderneemt al jaren in media technologie. Zo zette hij samen met Bart Coppenolle een televisiestreamingsdienst op. “We kozen voor een consumentendienst; een streamingsdienst voor televisie. De opgenomen programma’s werden opgeslagen in de cloud, zodat het mogelijk was alle programma’s op te nemen en deze op een later gewenst tijdstip terug te kijken.” Er bleek veel vraag te zijn naar deze dienst; binnen twee maanden hadden 100.000 mensen zich aangemeld voor de streamingsdienst. Dit succes heeft helaas niet lang mogen duren. Televisiezenders waren niet gediend van deze manier van televisie kijken en startten een gerechtelijke procedure. “Ondanks dat we de eerste rechtszaken hadden gewonnen, besloten we toch het bijltje erbij neer te legen. Tezamen hadden de zenders te veel macht, daar konden wij niet tegenop.”
Videocontent aanbevelen
Philip Vandormael liet het idee van de streamingsdienst voor televisie niet los. “Op de manier die we in ons hoofd hadden, werkte het niet, maar we zijn toen bezig gegaan met het doorontwikkelen van deze dienst en daar is Choice uit voortgekomen.” Choice is een online videoplatform waarop mensen een gratis account kunnen aanmaken en hun eigen afspeellijst kunnen samenstellen met content die hen interesseert. Het is tevens mogelijk de afspeellijsten van anderen te bekijken en videocontent aan anderen aan te bevelen, als die dat toelaten. “Op dit moment is de app van Choice al te downloaden voor Android. Binnenkort wordt de versie voor iOS uitgerold.
Metris
Media technologie is niet altijd de branche waarin Philip Vandormael heeft ondernomen. Op de Universiteit van Leuven, waar Philip Vandormael Engineering studeerde, leerde hij Bart van Coppenolle kennen. “Ik zat in mijn laatste jaar van mijn studie, toen ik me aansloot bij Metris, het bedrijf dat Bart van Coppenolle in samenwerking met andere studenten had opgezet.” Philip Vandormael was een van de eerste werknemers van Metris en stond hiermee ook aan het begin van het succes van Metris. Dit bedrijf was een B2B-bedrijf in metrologie en richtte zich op meettechnieken. De doelgroep van Metris bestond onder meer uit elektronicabedrijven, vliegtuigbouwbedrijven en autobedrijven. Het team wist Metris uit te bouwen tot een zeer succesvol bedrijf en werd in 2006 in België zelfs benoemd tot Onderneming van het Jaar. Datzelfde jaar ging het naar de beurs. Drie jaar later werd het bedrijf verkocht aan het Japanse fotocamerabedrijf Nikon.