Jonald Bouwhuis in actief in het ontroerend goed. Hij realiseert onder andere het project ‘Edel Wonen’ waarin een pand wordt verbouwd tot zelfstandige woonruimtes met gemeenschappelijk faciliteiten, zoals lounges, sauna, pooltafels en sportruimtes.
Loopbaan
Jonald Bouwhuis heeft na de LTS nog twee jaar de MTS gedaan, maar hij ging liever werken dan naar school. Zijn ambitie was uiteindelijk om te gaan ondernemen, waarin wist hij nog niet. Daarom heeft hij verschillende banen gehad om te kijken wat hij leuk vindt, onder andere als taxichauffeur, in een fabriek en als elektromonteur. Uiteindelijk kwam hij in de horeca terecht. Hij werkte in een restaurant als afwasser, vervolgens werd hij pannenkoekenbakker, toen bedrijfsleider en een paar jaar later had hij drie restaurants en dat groeide uit tot veertien horecazaken, waaronder restaurants, discotheken, grandcafés en hotels.
Vastgoed
In de horeca maakte hij kennis met het ondernemen in vastgoed. Hij merkte dat de omzet in de horeca afhankelijk is van het seizoen, de mensen, evenementen of de economie. Het ondernemen in vastgoed gaf hem meer rust en stabiliteit. Hij besloot de horecawerkzaamheden af te bouwen en verder te gaan in het vastgoed. Door de jaren heen heeft Jonald Bouwhuis een vastgoedportefeuille opgebouwd. Na de laatste crisis merkte hij dat wonen voor starters en mensen die lastig een hypotheek kunnen krijgen, moeilijk is. Jonald Bouwhuis kwam toen met het concept ‘Edelwonen’. In de crisis kwamen veel panden leeg te staan, Jonald Bouwhuis is panden gaan opkopen en heeft deze omgebouwd tot zelfstandige woningen voor één- en tweepersoonshuishoudens. De woningen bevinden zich in een gebouw waar iedereen zelfstandig kan wonen, maar waarbij er ook gebruik gemaakt kan worden van extra faciliteiten die Jonald Bouwhuis heeft ingebracht. Hier kwam zijn horeca-ervaring bovendrijven, want Jonald Bouwhuis heeft de ruimtes voorzien van bijvoorbeeld een lounge, pooltafels, fitnessruimtes en sauna’s. Er is ook een huismeester aanwezig. Bewoners kunnen zelfstandig wonen, maar hebben het gevoel deel uit te maken van een community. Op dit moment zijn er veertien locaties met dit concept en eind 2018 moeten er nog eens zes locaties gerealiseerd zijn. Totaal zijn er dan 1200 woningen beschikbaar.
Marketing
Jonald Bouwhuis is meer een marketingman dan een vastgoedfanaat. Hij vindt het interessant om uit te denken hoe een pand waardetoevoegend kan worden. Hij zorgt er graag voor dat er een beleving wordt toegevoegd, bijvoorbeeld een extra toevoeging op een woonformule of horecaformule. Toen Jonald Bouwhuis net startte in de vastgoedwereld, organiseerde hij ook een groot evenement op Paleis het Loo om naambekendheid te krijgen. Dit zorgde ervoor dat hij binnen een jaar een flinke vastgoedportefeuille en netwerk had opgebouwd. Hij is ook de bedenker van de ‘housemovie’ zodat er op afstand een huis bezichtigd kan worden. In de video kan de kijker zelf met de muis door het huis heen en wordt hij geïnformeerd over het huis en de omgeving door middel van ondertiteling en een voice-over.
Persoonlijk
Jonald Bouwhuis wordt geboren op 4 juni 1961 in Deventer. Hij verhuist op zijn tweede naar Raalte en op zijn zesde naar Apeldoorn. Nog steeds is hij woonachtig in Apeldoorn. In zijn vrije tijd houdt hij ervan op te ontspannen door motor te rijden en te sporten.