Lyn Kuyper is ruim 20 jaar actief in de media en sinds september 2022 werkzaam bij uitgeverij Hearst. Daarvoor deed zij onder meer ervaring op bij de VARAgids, LookingGood magazine, Yes, Allerhande en Denksport. Ook deelt Lyn Kuyper gezonde receptuur en tips via haar eigen website.
Je werk maken van iets dat je leuk vindt
Na haar studie Kunst- en Cultuurwetenschappen aan de Erasmus Universiteit doet Lyn Kuyper ervaring op als planningscoördinator bij het NOB (Nederlands Omroepproduktie Bedrijf). Bij de VARAgids leert Lyn Kuyper pas écht de journalistieke wereld kennen. “Ik mocht aan de slag als redactiecoördinator, maar ik had die ervaring nog helemaal niet. De VARAgids was een groot blad met toentertijd een oplage van 500.000. Al noemden we het daar gewoon blaadje. Gaandeweg leerde ik veel over de redactionele werkzaamheden, zoals een optimale briefing maken voor fotografen en tekstschrijvers, het budget bewaken en planningen horen daar ook bij. Wat ik hier vooral ontdekte is dat je van je hobby je werk kunt maken en daar ook goed in kunt zijn.”
Tijdschrift opzetten from scratch
Na drie jaar bij de VARAgids te hebben gewerkt, mag Lyn Kuyper het tijdschrift LookingGood opzetten, dit in samenwerking met het gelijknamige RTL4 metamorfoseprogramma LookingGood. “Voor het eerst in mijn loopbaan mocht ik een tijdschrift maken from scratch. Ik somde voor mezelf op welke pagina’s het tijdschrift inhoudelijk moest bevatten en ging stap voor stap aan de slag.
Mijn werk varieerde van meepraten tijdens sponsormeetings bij Endemol tot het stylen van modellen en BN’ers. En van het bedenken van artikelen tot het plannen van fotoshoots. Mijn hoofdtaak was het initiëren van samenwerkingen met grote mode- en beautymerken.”
Co-creatie met lezers
Omdat LookingGood ophoudt met bestaan, is het ook voor Lyn Kuyper tijd om een nieuwe baan te zoeken. Ze komt terecht bij Yes, een tijdschrift voor jonge vrouwen. Als hoofdredacteur is ze verantwoordelijk voor print, de website, de community en de social media. “Sociale media waren toentertijd upcoming voor bedrijven. Via Hyves en yes.nl betrokken we onze lezers bij de inhoud van het tijdschrift. Voor mij is dat overigens een uitgangspunt om goed in een merk te duiken: de doelgroep betrekken bij de creatie van het merk. What’s in it for them?”
Foodplatform
“Helaas was Yes de eerste weektitel van DPG Media (toen Sanoma) waar afscheid van werd genomen. Dat betekende ook dat ik op zoek ging naar iets nieuws. Ik was al eerder gevraagd of ik hoofdredacteur van Allerhande wilde worden en dat leek me een mooi moment.” Lyn Kuyper is zich in die periode ervoor steeds meer gaan interesseren in gezond leven en gezond eten, dus als Allerhande op haar pad komt, pakt ze die kans. “Ik had al best wat ervaring met merken en doelgroepen opgedaan, maar met een foodplatform had ik nog geen ervaring. Het was bijzonder leerzaam. We hebben Allerhande ook gelanceerd in Amerika. Dat heet daar Savory. Ik was verantwoordelijk voor het magazine, het digitale platform met recepten, video’s en de magazine app. We hebben zelfs met Savory de belangrijkste retail award in de USA gewonnen! Dat is iets waar ik flink trots op ben.”
Manier van werken
Meerdere keren in haar carrière komt Lyn Kuyper terecht in een functie waar ze nog geen ervaring mee- of kennis van heeft. “Werkgevers gooien me vaak in het diepe. De afgelopen jaren heb ik wel gemerkt dat ik goed kan zwemmen. Kennis doe ik op door veel met mensen te praten die de ervaring wel hebben, door research te doen of door mee te lopen bij een bedrijf of op een andere afdeling. Ik leer graag en snel.” Ook de hands-on-mentaliteit kenmerkt Lyn Kuyper. Ze toont initiatief en steekt graag de handen uit de mouwen. “Wat mijn manier van werken typeert is dat ik altijd een onderliggende missie zoek bij een merk. Bij Yes was dat bijvoorbeeld: ‘Hoe kunnen we vrouwen meer zelfvertrouwen geven?’ bij Allerhande: ‘Hoe leren we Nederland zonder pakjes en zakjes te koken?’ En bij Quest is de missie al een lange tijd: ‘Hoe kunnen we mensen slimmer maken op een leuke manier?’”